Myyntimiehet ry perustettiin joulukuussa 1947, kun Suomen Kauppamatkustajayhdistys, Itä-Suomen Kauppamatkustaja- ja Liikemiesyhdistys ja Suomen Kauppaedustajain Liitto yhdistyivät. Vuonna 1964 järjestö muutti nimensä Suomen Myyntimiesten Keskusjärjestöksi (SMKJ). Alkuvaiheessa järjestön toiminta keskittyi yleiseen myyntimieskunnan etujen puolustamiseen - mm. malliedustussopimusten laatimiseen, verotuskysymyksiin ja hotelli- ja rautatiealennuksista neuvottelemiseen - sekä ammatillisen koulutuksen järjestämiseen ja sosiaaliseen avustustoimintaan. Se myös välitti edustuksia ja toimipaikkoja jäsenilleen. 1950-luvun jälkipuoliskolta lähtien järjestö pyrki aktiivisesti vaikuttamaan myyntimieslain aikaansaamiseen, kunnes laki kauppaedustajista säädettiin vuonna 1975. 1960-luvun kuluessa keskeiseksi toiminta-alueeksi nousi myös jäsenten oikeudellinen neuvonta ja edunvalvonta. Työehtosopimuksista SMKJ ei kuitenkaan voinut neuvotella. Päästäkseen paremmin vaikuttamaan työsuhteessa olevien myyntimiesten asemaan SMKJ sopi ensin Toimihenkilö- ja Virkamiesjärjestöjen Keskusliiton (TVK) kanssa yhteistyösopimuksen vuonna 1976 ja päätti vuonna 1980 liittyä STTK:n jäseneksi. Keskusjärjestön äänenkannattajana toimi Myyntimiehet-lehti, jonka nimi oli vuodesta 1967 lähtien Markkinointi-Myyntimiehet. Vuonna 1974 lehti yhdistettiin Suomen Myynti- ja Mainosyhdistyksen Mainostaja-lehden kanssa Markkinointi-nimiseksi lehdeksi, jota julkaisi Markkinointijärjestöjen yhteistyöelin. Yhteinen julkaisu lopetettiin kuitenkin vuonna 1978, ja siitä lähtien Markkinointi-Myyntimiehet ilmestyi jälleen SMKJ:n omana lehtenä. Vuonna 2002 lehden nimeksi muutettiin Myynti & Markkinointi. SMKJ:n puheenjohtajina ovat toimineet K. W. Uotinen (1948-1950), Eino Lameri (1951-1952), Olavi Luumi (1952-1954), Erik W. Aaltonen (1955-1957), Aarne Laaksonen (1958-1960), Harry Wikström (1961-1963), Auvo Räsänen (1964-1977) ja Reijo Nummela (1977-).
2005-2006, 24/2016, 20/2024, 22/2024